REVIEW | Model One Digital radio van Tivoli

Lekker wonen is voor mij meer dan een uitnodigende bank, de juiste kleur op de wand of het perfecte vloerkleed. Voor mij is een huis pas een THUIS al er muziek is. Er gaat hier geen dag voorbij zonder. Soms met de volume-knop op 10, maar over het algemeen zachtjes spelend op de achtergrond. Voor mij niets fijner dan een goede radio in huis. Herstel: voor mij niets fijner dan een goede radio die er ook nog mooi uitziet! De nieuwe Model One Digital radio van Tivoli Audio is dat alles en nog veel meer. Ik kreeg er eentje opgestuurd en dat hebben de buren geweten.

selinesteba.com - Leff amsterdam in de kast.JPG

De Model One Classic

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik al jaren groot fan van Tivoli ben. Al sinds ik op mezelf woon (en dat is inmiddels zo'n 11 jaar) staat de Model One radio bij mij in de woonkamer, de oude variant (zie hierboven) welteverstaan ... Heel eerlijk: ik viel meteen voor de looks. Een tikkeltje retro met die ouderwetse draaiknoppen en dat ronde speakertje. Toen de verkoper het geluid aanzette was ik pas echt verkocht. De radio ging mee toen we verhuisden en kreeg elke keer weer het beste plekje in huis. Er was alleen één nadeel aan het oude model, ik kon er maar één radiozender op ontvangen en die stoorde vaak nog. En om eigen muziek af te spelen (let wel, geen Spotify) moest ik allerlei kabeltjes gebruiken, niet heel handig.

selinesteba.com - Tivoli Audio x Seline Steba.JPG

Toen ik hoorde dat Tivoli de Model One radio in een nieuw jasje had gestoken was ik blij verrast. Want met de looks ben ik nog steeds heel tevreden, maar de techniek kon wel een update gebruiken. Gelukkig heeft Tivoli aan alles gedacht, want zowel de binnen- als buitenkant kreeg bij het nieuwe ontwerp een flinke opknapbeurt. Het formaat is precies hetzelfde gebleven, maar de speaker is een stuk groter. Het speakerdoek is nu van stof en van het Deense merk Gabriel. De tuning knop is verdwenen, daarvoor in de plaats zit een digitaal navigatiescherm met een (draaibare) aluminium ring eromheen. Op het scherm zie je bijvoorbeeld welke muziek er afgespeeld wordt en als 'ie uit staat verschijnt er de tijd en datum. Door het kleine knopje lang ingedrukt te houden gaat de radio aan of uit, door te draaien stel je het volume in. Wat betreft kleuren is er voor elk wat wils: behalve wit is de radio er ook in walnoot en as zwart.

Zonder een al te technisch verhaal te houden is er wat betreft audio ook een hoop veranderd. De naam verklapt het al een beetje, maar deze digitale radio is uitgerust met DAB+, wat niets meer is dan radio luisteren via internet. Voordeel is dat ruis verleden tijd is en het geluid kraakhelder is. Door de ingebouwde wifi kun je muziek streamen van diensten als Spotify of Deezer. Geen goede internetverbinding? Radio luisteren kan ook nog 'gewoon' via FM en muziek kun je ook streamen met bluetooth.

Ik heb meteen ook de Tivoli Audio Wireless App gedownload. Hiermee bedien ik de speaker op afstand, kan ik geavanceerde opties kiezen en koppel ik in de toekomst eventueel meerdere speakers uit de Art Collection aan elkaar. Maar voor nu heb ik voldoende aan deze ene radio, want het blijft bijzonder dat een klein dingetje als dit de ruimte zo kan vullen met geluid.

Mijn eerste ervaring met dit nieuwe model is goed. Ik ben niet super technisch onderlegd, dus het was even uitzoeken, maar heb je alles goed ingesteld dan laat de radio zich heel gemakkelijk bedienen. Een handige tip: de grote aluminium ring (om het schermpje heen) is draaibaar (hiermee kun je frequenties zoeken), maar ook indrukbaar. Daar kwam ik zelf dus pas later achter. Door de ring lang ingedrukt te houden verschijnt er 'Preset Mode' of 'Normal Mode' op het schermpje. Met de eerste zoek je tussen je zenders die je al opgeslagen hebt, de tweede is zoeken tussen ALLE zenders (zo'n 50 via DAB) die de radio heeft. Zelf miste ik deze uitleg in de gebruikershandleiding, terwijl het best een bepalende functie is voor de werking van de radio.

Conclusie

Je kunt je bijna niet voorstellen dat zo'n klein apparaat zoveel functies heeft én de huiskamer ook nog eens vult met een heerlijk, vol geluid. De nieuwe Model One is alles wat ik zoek op het gebied van muziek luisteren. Makkelijk switchen tussen Spotify, radio of lokale muziekbestanden, het formaat nog steeds lekker compact en de looks strak, clean en een tikkeltje retro. Het enige minpuntje is wat mij betreft de handleiding: had iets duidelijker gekund, zeker wat betreft de functie van de grote knop. Maar is 'ie eenmaal ingesteld dan is het een hele handige en gemakkelijk te bedienen radio. Alle lof voor dit kleine apparaat met grootse kwaliteiten. Een echte aanrader voor iedereen die, net als ik, het interieur graag vult met muziek.

Vond je dit een nuttig artikel? Wellicht wil je dit ook zien:

Tivoli Model One Classic in onze DIY kast

5 tips voor een Scandinavische look in huis